Vragenvuur Marieke Eyskoot

  • Wie inspireert jou?
    ''Heel veel mensen. Als je een lekke band hebt en iemand komt naar je toe en diegene kan je niet helpen, maar biedt je wel een chocolaatje aan. Onbekenden die om elkaar geven en medemenselijkheid tonen, naar je lachen als je ze tegenkomt en je zien.''
  • Wat je favoriete duurzame maaltijd?
    ''De rode bietenburgers die mijn echtgenoot maakt.''
  • Mooiste aankoop ooit?
    ''Huisdieren. Ik heb 2 keer een poes 'gekocht' uit het asiel. Boefje, vernoemd naar Simone de Beauvoir, was de eerste. Zij is vorig jaar overleden. Nu hebben we Billie Watson, zij is vernoemd naar Barack Obama en Emma Watson.''
  • Wat is jouw missie?
    ''Overbodig zijn. Dat duurzamer leven zo gewoon is, dat ik niet meer nodig ben.''

Wij hebben veel bewondering voor mensen die met hun werk de wereld een stukje mooier maken. Daarom zijn wij een nieuwe rubriek gestart op Vetjebol: ‘Groen ondernemen’. Hier interviewen we steeds weer iemand anders die werkzaam is in de groene industrie. We trappen af met Marieke Eyskoot. Lees zeker ook even haar duurzame shoptips onderaan de pagina!

Groen ondernemen met Marieke Eyskoot

Marieke Eyskoot is sustainable fashion en lifestyle expert. Wil je bewuster en duurzamer leven? Marieke is your girl! Inmiddels is ze al 15 jaar werkzaam in de business. Ze is spreker, presentator, mede-oprichter van de fair fashionbeurs MINT, was spreker bij TEDx en schreef de boeken Talking Dress – alles over eerlijke kleding en lifestyle en DIT IS EEN GOEDE GIDS – voor een duurzame lifestyle. Dit boek is een echte guide voor een eerlijke lifestyle. Het geeft je tips en laat je kennismaken met veel mooie groene initiatieven en ondernemers. Het boek is onder andere te bestellen via BOL.com. Ik schreef eerder al een uitgebreide review.

Marieke Eyskoot is enorm druk met al haar werkzaamheden, maar toch vond ze de tijd om mij even te spreken. Een enorme eer, want ik ben erg onder de indruk van haar werk.

Interview Marieke Eyskoot

Foto: Melody Lieftink

Wanneer kwam je voor het eerst in aanraking met duurzame mode?
”Dit is geleidelijk gegaan. Toen ik jong was vond ik het altijd al heel leuk om met mode bezig te zijn. Je kunt communiceren met kleding wie of wat je bent, bijvoorbeeld brandweervrouw of zakenvrouw, en je eigen mood veranderen. Zo kun je een joggingbroek aantrekken of een jumpsuit met hoge hakken. Deze outfits geven je een heel ander gevoel.”

Wij kunnen heel blij van kleren worden, maar het zou toch geweldig zijn als dat ook zo is voor de mensen die ze maken?

Waarom eerlijke fashion?
”Toen ik jonger was begon ik meer te leren over het verhaal achter veel dingen in de wereld. Ik werd vegetariër op mijn 12e, omdat ik de hele bio-industrie verschrikkelijk vind. Op een gegeven moment kwamen de onderwerpen bij elkaar. Als het gaat om dieren die we eten of de kleren die we dragen. Ik vond het vreemd dat mensen zeggen dat je een te gekke, kobaltblauwe jumpsuit aan hebt en dat jij dan trots antwoordt met: ‘Leuk he, hij was maar 15 euro!’ Dit klopt niet. Wij kunnen heel blij van kleren worden, maar het zou toch geweldig zijn als dat ook zo is voor de mensen die ze maken?”

Hoe heb je je werk er van gemaakt?
”Ik werkte in de media. Toen ik ontslag nam, heb ik mezelf een half jaar de tijd gegeven om een baan te vinden in de duurzame sector. Ik heb wel heel bewust gekozen om bij Schone Kleren Campagne te werken, omdat dit eigenlijk alle aspecten belicht. Het werk heeft met vrouwenrechten, globalisering, maar ook met dierenrechten te maken, denk bijvoorbeeld aan zijde en bont.”

DIT IS EEN GOEDE GIDS – voor een duurzame lifestyle is breder dan alleen fashion. Hoe heb je de informatie verzameld?
‘’Het boek is gebaseerd op alle vragen die ik altijd krijg, zoals waar kan ik het kopen, waar kan ik op letten, wat kan ik zelf doen? In de vijftien jaar dat ik in de duurzame industrie werk heb ik veel merken en winkels leren kennen. Het boek is een showcase van al die fantastische mensen en goede initiatieven.

Dit is een goede gids

Inkijk: DIT IS EEN GOEDE GIDS – voor een duurzame lifestyle

In welke branche ontbreekt het nog het meest aan duurzame ondernemingen?
”Ik denk dat er in heel veel branches nog veel moet gebeuren. Voeding ligt zeker voor en wordt door andere sectoren vaak als voorbeeld gezien. Maar ook voeding kan nog veel winnen. Zo kan er op het gebied van vlees nog veel verbeteren. Minder vlees eten is heel belangrijk voor het milieu en dierenrechten. De reissector is een lastige sector. Vliegen is zo’n grote vervuiling. Daar zou juist echt eens een doorbraak in moeten komen, we kunnen mensen op de maan zetten, dus zouden we toch ook iets moeten kunnen bedenken om de reissector duurzamer te maken. Maar het is ook zo dat we de consequenties van ons eigen gedrag moeten accepteren – het is helaas niet zo dat we recht hebben om maandelijks voor een weekend weg ergens heen te vliegen…”

Nu is de macht van bedrijven groter dan de overheid aan kan

In hoeverre is de duurzame markt veranderd in de afgelopen jaren?
”Er is nu zo’n grote kritische massa, veel meer dan voorheen. Het is duidelijk dat als we zo doorgaan, alles straks gewoon op is. Het leven wordt er ook niet leuker op. Wat betekent dit? Dat we met minder kwaliteit genoegen nemen, dat we steeds hetzelfde kopen, dat we meer, meer, meer willen maar toch niet echt blij worden van al onze aankopen? Een andere manier van leven levert meer op. Je leert veel meer mogelijkheden kennen, meer ingrediënten, andere winkels en merken, grotere keuze, gezondere opties, producten met een goed verhaal, manieren om kosten te besparen of dingen aan te pakken.”

Toch doen overheden hier nog weinig aan. Je ziet dat grote bedrijven harder gaan voor duurzaamheid, dan de overheid. Hoe zit het met de producten die hier op de markt komen en die in een ander land met behulp van uitbuiting zijn gemaakt? Er zou een importban op producten moeten komen die zijn gemaakt onder slechte arbeidsomstandigheden en/of op een milieubelastende manier. In de chocoladesector mag vanaf 2015 geen chocolade meer in de winkelschappen die niet duurzaam is. Dat moet voor veel meer sectoren gelden, al is de grens dan misschien nog niet zo streng als je zou willen. Nu is de macht van bedrijven groter dan de overheid aan kan.”

Met jouw koopgedrag maak je keuzes

Kan de consument hier ook een rol in spelen?
”Ik denk dat de consument daar net zo’n grote rol in speelt als de overheid en bedrijven. It’s up to you. Wat wil je steunen? Met jouw koopgedrag maak je keuzes. Wij houden het allemaal in stand. Dit zouden meer mensen zich moeten realiseren.”

Wat vind je het leukste aan jouw werk?
”Ik vind het te gek dat ik, al is het maar een heel klein beetje, verschil kan maken. Als mensen me vertellen dat ze door mijn boek eindelijk het gevoel hebben dat ze iets kunnen doen, dat ze betere keuzes kunnen maken en er echt stappen door zijn gaan zetten, dan is dat echt heel bijzonder. Sommigen zeggen dat ze altijd al op zo’n gids hebben gewacht, anderen dat ze nu zien hoeveel positiefs er is, of dat ze zelfs alleen nog maar gaan kopen bij merken en winkels die erin staan, Dat is echt een grote eer.”

Is er ook iets wat minder leuk is?
”Nee zeggen. Dat vind ik heel lastig.”

Marieke Eyskoot

Foto: Melody Lieftink

Wat wordt jouw volgende project?
”Ik ben bezig met een internationale editie van DIT IS EEN GOEDE GIDS – voor een duurzame lifestyle en ik hoop dat deze er gaat komen. Ik maak ook een duurzame lifestyle app, gebaseerd op mijn gids, vol merken en winkels op het gebied van kleding, verzorging, eten, wonen, werken en vrije tijd. Dit wordt een Engelstalige update van mijn eerste app, Talking Dress. Als het allemaal lukt, gaat hij THIS IS A GOOD GUIDE heten. Daarnaast presenteer ik events voor organisaties als Max Havelaar en de ASN Bank, ben ik dagvoorzitter en spreker, en sustainable consultant voor merken winkels.”

Ben je nog lang niet uitgelezen over Marieke Eyskoot? Bekijk haar website: www.mariekeeyskoot.nl

7 duurzame shoptips van Marieke Eyskoot

  • Kies eerlijke merken; koop bij merken die mooie spullen maken en zo goed mogelijk met mens, dier en milieu omgaan.
  • Koop slim; denk goed over je aankoop na voordat je het aanschaft.
  • Neem kwaliteit boven kwantiteit; Investeer in goede items. Uiteindelijk is dat echt veel goedkoper.
  • Ga voor tijdloos en neem je tijd; heb je er over 10 jaar nog steeds plezier van?
  • Waardeer tweedehands; een product krijgt een tweede leven en jij hebt een uniek item.
  • Shop lokaal; duurzamer en je steunt vaak direct kleinere winkels en ontwerpers.
  • Koop minder; scheelt tijd, geld en stress.

Wie zou jij nog graag voorbij zien komen in deze rubriek?

Volg Vetjebol ook op Instagram en Facebook!

Wij zijn Thera en Tristan, de gezichten achter Vetjebol. Op Vetjebol vind je handige tipslekkere plantaardige receptenmooie en eerlijke kleding en fijne groene hotspots. Volg ons op Instagram voor meer food inspiratie!

Door
Thera

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Check ook:

Vegan nasi goreng
02/10
Nasi goreng betekend letterlijk vertaald “gebakken rijst”. In Indonesië wordt dit gerecht veel gegeten als...
Aubergine in pittige tomatensaus
02/10
Toen we op reis waren in Indonesië hebben we een kookworkshop gedaan waar we onder...
23/04
In oktober 2020 hebben we een Mercedes Sprinter gekocht en deze omgebouwd naar leefbaar woonhuis...

Volg Vetjebol op