16 feiten over de kledingindustrie

Iedereen draagt kleding. Je hebt het nodig tegen kou, nattigheid of UV stralingen. Kleding kan ook bepalen wat voor gevoel je hebt, of wat je wilt uitstralen. Bijvoorbeeld een nette jurk versus een tuinbroek. Het zit tegen je huid, de hele dag. Eigenlijk is het heel intiem dus. Toch weten we vaak niet waar onze kleding vandaan komt, hoe het is gemaakt en door wie. Daarom, deze feiten over de kledingindustrie.

  • Je hebt fast fashion en slow fashion. In de fast fashion industrie draait het allemaal om lage prijzen en snelle productie. Dit zorgt voor veel verspilling en oneerlijke handel. Slow fashion, doet het zoals de naam al zegt, iets langzamer aan. Hierbij gaat het om stijl. De kleding is tijdloos en duurzaam.
  • Fast fashion is ontstaan in de jaren ’70 van de vorige eeuw toen de productie van kleding werd uitbesteed aan ontwikkelingslanden in Azië.
  • Op 24 april 2013 stortte de Rana Plaza-fabriek in Bangladesh in, 1.134 mensen stierven. Hier werd kleding gemaakt voor merken als Benetton, Primark en Mango. Er was al instortingsgevaar, toch moest het personeel van de textielfabrieken gewoon aan het werk. Ze dreigden zelfs met het inhouden van loon. De instorting wordt gezien als de dodelijkste ramp ooit in een textielfabriek
  • Een gemiddeld persoon gooit per jaar 68 pond textiel weg.
  • 85% van circa 47 miljoen mensen die onze kleding maken is vrouw.
  • Er is veel ongelijkheid en intimidatie in de kledingindustrie. Voornamelijk naar vrouwen toe.
  • 85 miljoen bomen worden er gemiddeld per jaar gekapt om stoffen voor onze kleding te maken.
  • 80% van de tijd draag je maar 20% van je garderobe.
  • Bijna 7 miljoen Nederlandse vrouwen van 15 jaar of ouder, kopen in een jaar tijd ongeveer 150 miljoen kleding.
  • Een gemiddelde Nederlander geeft per jaar 706 euro aan kleding uit, exclusief schoenen.
  • De meeste kleding uit de fast fashion industrie wordt ontworpen om uit elkaar te vallen. Zodat je sneller weer nieuw koopt.
  • Fast fashion kledingwinkels hebben vaak elke week een nieuwe collectie. Dit doen ze om jou het gevoel te geven dat je ‘uit’ bent.
  • Gemiddeld kost een spijkerbroek 8000 liter water om te maken en een katoenen t-shirt 2700 liter.
  • Katoen is het meest waterverslindende gewas ter wereld. Het tekent voor 2,5 procent van het wereldwijde watergebruik.
  • Het wassen van onze kleding brengt meer milieuschade met zich mee dan het productieproces. Een gemiddeld gezin uit Amerika wast 400 liter wasgoed per jaar. Meer dan 1000 wasjes worden elke seconde gestart. Dit komt neer op 13.000 liter water per huishouden, plus de energie om het water te verwarmen. Daarnaast zit er vaak fosfaat is wasmiddel, wat schadelijk is voor de aarde. Maak daarom je eigen wasmiddel. Daar vind je hier het recept voor!
  • Meer dan 25% van de pesticiden ter wereld wordt op katoen gebruikt.

feiten kledingindustrie

Deze schoenen zijn van Matt and Nat, dit is een eerlijk en vegan merk

Hoe zorg ik dat ik hier niet aan bijdraag?

Dit zijn heftige feiten over de kledingindustrie. Maar allemaal waar. Het is best lastig om je kooppatroon aan te passen heb ik gemerkt. Sinds eind vorig jaar wil ik geen kleding meer kopen bij fast fashion ketens. Toch betrap ik mezelf er nog steeds op dat ik het soms heel moeilijk vind om niet even naar binnen te stappen en een nieuwe outfit te scoren. Het is zo makkelijk en goedkoop. Maar je weet gewoon dat iemand anders de prijs betaalt voor jouw t-shirtje van 10 euro.

Shop verbod?

Ik heb met mezelf de deal gesloten om dit jaar geen nieuwe kleding meer te kopen. Dus alleen vintage. Dat houd me ook weg bij de fast fashion ketens en het bespaart me een hoop geld. Ook word ik een stuk creatiever met de kleding die ik al in mijn kast heb hangen. Zo vond ik een jurkje van jaren geleden terug in mijn kast waar ik weer opnieuw verliefd op werd (zie foto hieronder ?). En heb ik veel meer rust gevonden. Dat klinkt misschien gek. Maar ik had constant de drang om nieuwe kleding te kopen, om met de mode mee te willen gaan en dat maakte me onrustig. Nu weet ik dat het voor mij geen optie is en laat ik het gewoon gaan.

Wil je toch iets nieuws kopen? Koop dan duurzaam!

Maar dat wil niet zeggen dat ik af en toe niet wegkwijl bij eerlijke merken. Daarom verzamelen we duurzame producten van merken die hun impact op mens, dier en milieu wel belangrijk vinden. Hier vind je duurzame kleding, allemaal vegan.

Ook schreef ik een artikel over mijn favoriete eerlijke en vegan merken. Waar je ook voor kiest, zorg dat je een bewuste keuze maakt.

feiten kledingindustrie

Wat vind jij van deze feiten over de kledingindustrie? Kende jij er al een aantal?

Vetjebol is ook te vinden op InstagramFacebook en YouTube voor nog veel meer groene inspiratie!

Bronnen: One World, DIT IS EEN GOEDE GIDS – voor een duurzame lifestyle van Marieke Eyskoot (lees ook haar interview), Tree Hugger en Schonen Kleren Campagne.

Wij zijn Thera en Tristan, de gezichten achter Vetjebol. Op Vetjebol vind je handige tipslekkere plantaardige receptenmooie en eerlijke kleding en fijne groene hotspots. Volg ons op Instagram voor meer food inspiratie!

Door
Thera

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Check ook:

Vegan nasi goreng
02/10
Nasi goreng betekend letterlijk vertaald “gebakken rijst”. In Indonesië wordt dit gerecht veel gegeten als...
Aubergine in pittige tomatensaus
02/10
Toen we op reis waren in Indonesië hebben we een kookworkshop gedaan waar we onder...
23/04
In oktober 2020 hebben we een Mercedes Sprinter gekocht en deze omgebouwd naar leefbaar woonhuis...

Volg Vetjebol op